Pidätkö maailmaa kasassa?

Tuntuuko sinusta, että olet jatkuvasti varuillasi, vaikka kaikki vaikuttaisi olevan ihan hyvin? Että mielesi huolehtii, keho käy ylikierroksilla, vaikka mitään akuuttia ei ole meneillään?

Ehkä huomaat valppauden, joka ei oikeastaan koskaan poistu. Tarkkailet, varmistat, kontrolloit – aivan kuin olisi sinun tehtäväsi pitää maailma kasassa. Ehkä olet jatkuvassa ylivireystilassa, nukut huonosti, kannat huolta asioista, joihin et voi vaikuttaa. Ehkä pelkäät, että jos löysäät, jokin katastrofi tapahtuu.

Jos tunnistat tämän, et ole yksin. ❤️

Moni elää kuin keho olisi jatkuvassa hälytystilassa. Mieli skannaa ympäristöä, vaikka mitään todellista uhkaa ei ole.

Selviydyt, et elä.

Kun hälytysjärjestelmä jää päälle, se on kuin vartija, joka ei koskaan saa vaihtaa vuoroa. Ylivireystilassa autonominen hermosto tarvitsee viestejä siitä, että olet taas turvassa. Taistelemista tai pakenemista ei silloin enää tarvita.

Tiedäthän; palautumista ei tarvitse ansaita.

Pysähdy, istu hiljaa itsesi äärellä ja kuuntele.

Rauha ei synny suorittamalla, kontrolloimalla, hallinnan kautta, pakottamalla. Se syntyy vähitellen, pieni hetki kerrallaan, kun alat kuulla sisäisen äänesi.

Ja jonain päivänä se kuiskaa sinulle toisenlaisen viestin: “Minä riitän. Olen turvassa tässä.”

Silloin maailma tipahtaa harteiltasi ja sisällesi tulee jotakin uutta: lupa olla keskeneräinen, inhimillinen ja tässä.

Lempeydellä, Heli

~~~

Löydät kirjoituksiani myös Instagramista tililtäni @sun.askeleita

Similar Posts

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *